Monday, October 23, 2017

ව්‍යවස්ථා බිල්ලා සහ රටට කෙළවෙන??? නව ඡන්ද ක්‍රමය.

                                  ව්‍යවස්ථා බිල්ලා සහ රටට කෙළවෙන??? නව ඡන්ද ක්‍රමය. 

වර්තමානයේ බොහෝ දෙනාගේ කතාබහට ලක්වන්නේ නව ව්‍යවස්ථාව රටේ ඒකීය භාවයට හානියක් වේද? ඒ හරහා රට බෙදීමක් ඇති වේද? යන්නයි. මෙම ලිපිය ඔස්සේ නව ව්‍යවස්ථාව කුමන හැඩයක් ගනී ද යන්න නිශ්චිතව පැහැදිලි කිරීමට නොහැකි වීම සම්බන්ධව කණගාටු වෙමි. මන්ද මේ වනවිට ව්‍යවස්ථාවට අදාල මූලික කරුණු සාකච්ඡා වෙමින් පවතියි. නමුත් බොහෝ දෙනා මේ වන විට සෑදෙන නව ව්‍යවස්ථාවෙන් රට බෙදෙන බව නිගමනය කර අවසන් ය. එය ඔවුන්ගේ දේශපාලන දූරදර්ශීභාවය හෝ ජාතිවාදී හුඹස් බිය නිසා විය හැක. නමුත් අප පැහැදිලි කරගත යුතු නිශ්චිත කාරණා කිහිපයක් ඇත.

  සෝල්බරි ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේත් නැති 72 ජනරජ ව්‍යවස්තාවේත් නැති කාරණයක් 77 ගෙනෙන ලද ශ්‍රී ලංකා ප්‍රජාතාන්ත්‍රික සමාජවාදී ජනරජයේ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ අන්තර්ගතය. එනම් ඊළඟ ව්‍යවස්ථාව  සැදිය යුතු ක්‍රමවේදය එහි සඳහන්ය. මෙම ක්‍රමවේදයේ දී පාර්ලිමේන්තුවේ අවස්ථා දෙකකදී තුනෙන් දෙකක බලයක් සහ ජනමත විචාරණයක් තබා එය ජයග්‍රහණය කල යුතුය.ඒ අනුව දැනට යෝජනා වී ඇති කරුණුවල  හෝ ව්‍යවස්ථාවට එකතු වන කරුණුවල  හෝ ගැටලුවක් පවතීනම් ජනතාවට එරෙහි විය හැක. ජාතිකත්ව ලෙස ගත් විට ඉතිහාසය පිරික්සා බැලීමේදී අවබෝධ වන කරුණ නම් ඉතිහාසයේ කුවේණිගේ පරපුර සහ උතුරැ ඉන්දීය ආර්යයන් පමණක් නොව දකුණු ඉන්දියානුවන්, පරංගින්, ලන්දේසින් සහ තවත් ජාතීන් සමූහයක එකතුවක් අතීතයේ පටන් ලංකාවේ දැකිය හැක. භූමිය ලෙස සැලකූ විට උතුරු ප්‍රදේශය වසර ගණනාවක් දකුණු ඉන්දීය ආක්‍රමණිකයන් සතු විය. එම නිසා ඒකීය බාවය පිළිබඳ නිර්වචන තුලින් මේ වන විටත් සුරැකිව පවතින්නේ ජනතා පරමාධිපත්‍යයට අදාල ඒකීය භාවයයි. ලෝකයේ පිළිගැනීමට ලක්වන්නේ ද එයයි.එම ඒකීය භාවයට හානියක් ඇති වන්නේද යන්න ව්‍යවස්ථාව සම්පාදනය කළ පසු පරීක්ෂාකර බැලිය යුතුය. නමුත් කරුණු සොයා බැලීමකින් තොරව ව්‍යවස්ථාවට විරුද්ධ වීම විහිලුවකි.ගෙන එන්නට නියමිත නව ව්‍යවස්තාව මගින් විධායක ජනාධිපති ක්‍රමය අහෝසි කිරීමට අදාල යෝජනා ඇතුලත් වන බවටත් කතාබහක් ඇති වී තිබේ. පවතින පසුගාමී ධනේශ්වර ක්‍රමය පවත්වාගෙන යාමට අවශ්‍ය අසීමිත බලය නඩත්තු කරනු ලැබූ විධායක ජනාධිපති ක්‍රමය අහෝසි වීම රටට අවශ්‍යම කාරනයකි. අවසාන වශයෙන් මේ සෑදෙන්නේද සාමාන්‍ය දනපති ව්‍යවස්තාවක් ම බව මතක් කිරීමට කැමැතියි.



නව ඡන්ද ක්‍රමය දෙසට හැරෙමු. ඊට පෙර නව  ඡන්ද පනත ගෙන ඒමට පසුබිම් වන මූලික කාරණා වූයේ මනාප ක්‍රමය සහ ගමට මන්ත්‍රීවරයකු නොමැතිය ය්න්නයි. හිටපු අමාත්‍ය බැසිල් රාජපක්ෂ විසින් මීට පෙර ගෙනෙන්නට නියමිත වූ ඡන්ද පනත සුළු පක්ෂ වලට යන එන මං නැතිවන සහ ‍ප්‍රදාන පක්ෂ දෙකකට පමණක් සීමා වන ඡන්ද ක්‍රමයක් බව කිව යුතුය. ඒ සදහා බරපතල විරෝධයක් මතුවුනි. නව ඡන්ද ක්‍රමය කොට්ඨාශ සහ සමානුපාතික මිශ්‍ර ක්‍රමයක් ලෙස සැලකේ. එනම් මන්ත්‍රී ධුර සංඛ්‍යාව 60% සහ 40% ලෙස අනුපාතයකට බැඳෙයි. යම් ඡන්ද කොට්ඨාශයක් සැලකූ විට එහි මන්ත්‍රීදූර 20 ඇතැයි උපකල්පනය කළහොත් ඉන් 12 (60%) එහි කොට්ටාස 12ට ලැබේ.ඉතිරි මන්ත්‍රීධූරය 8 බෙදෙනුයේ පරාජිත ආසනවල ඡන්ද එක්තු කර එම ඡන්ද සමානුපාතික ක්‍රමයට බෙදීමෙනි. උදාහරණ ලෙස A,B,C ලෙස පක්ෂ තුනක් තරග වදින්නේ නම් A පක්ෂය කොට්ටාස හයක්, B පක්ෂය කොට්ටාස හතරක් හා C පක්ෂය ආසන දෙකක් ජයග්‍රහණයය කළ විට දිනූ කොට්ඨාශවලට අදාල ජයග්‍රහණය කළ පක්ෂවලින් කොට්ඨාශවලට මන්ත්‍රීවරු පත් කරන අතර එනම්, A-6ක් B-4ක් සහ C-2ක් ලෙස ම්න්ත්‍රීධූර බෙදී යයි.ඉතිරි මන්ත්‍රීදූර 8 A පක්ෂය පරාජය කොට්ඨාශ 6න් ඡන්ද එකතු කිරීමෙන්, B පක්ෂය පරාජය වූ කොඨ්ඨාශ 8 ඡන්ද එකතු කිරීමෙන් සහ  Cපක්ෂය පරාජය වූ කොට්ඨාශ 10 ඡන්ද එකතු කර මුලු පරජිත ඡන්ද සමානුපාතිකව බෙදා ඒ අනුව පක්ෂ තුනේ මන්ත්‍රීවරු ඉතිරි මන්ත්‍රීධුර සඳහා පත් කරයි. පෙර පැවති ඡන්ද ක්‍රමය මෙන් දිනන පක්ෂයට බෝනස් ආසන 2ක් හිමිනොවේ. ඒ අනුව ගම ජයග්‍රහණය කිරීමට නම් ගමට වැඩ කරන ගමට හිතවත් පුද්ගලයෙකුම විය යුතුය. මෙය පෙර පැවති ඡන්ද ක්‍රමයට වඩා යහපත් ඡන්ද ක්‍රමයකි.

 සාම්ප්‍රදායික දූෂිතයන්ට පාඩමක් ඉගැන්වීමට මෙවර ඡන්දය අවස්ථාවක්වක් කරගන්න. ජය!

No comments:

Post a Comment